مواردی که در کنترل سرطان پروستات تاثیر دارند

8 موردی که می تواند روند سرطان پروستات را کند  نماید

  • ورزش و رژیم غذایی مناسب
  • یوگا
  • تخم کتان
  • چای سبز
  • ویتامین D
  • آب انار
  • لیکوپن موجود در گوجه فرنگی
  • زردچوبه

راهکارهایی برای رسیدن به وزن سالم

رژیم‌های غذایی روش‌های دائمی برای کاهش یا حفظ وزن نیستند. دلیل آن هم این است که آنها تنها سبب ایجاد الگوهای غذایی موقت می‌شوند و در نتیجه، نتایج این رژیم‌های غذایی نیز موقتی خواهد بود.

بیشتر افرادی که از رژیم‌ های غذایی خاصی پیروی می‌کنند، ‌ با بازگشت به عادات غذایی خود، به سرعت وزن از دست رفته را به دست می‌آورند. بنابراین بهترین راه برای کاهش وزن، ایجاد یک روش طبیعی خواهد بود. از دست دادن وزن تنها زمانی موفقیت‌آمیز خواهد بود که افراد عادات جدید سالم را جایگزین عادت‌های قدیمی ناسالم خود کنند.

پنج راه رسیدن به وزن سالم در ادامه توضیح داده می‌شود:

گام اول؛ ورزش کنید
فعالیت‌های بدنی منظم، باعث سوزندان کالری و ساختن عضلات می‌شوند. هر دوی این موارد علاوه بر کمک به داشتن اندام متناسب، در رسیدن به وزن متعادل نیز کارساز هستند. قدم زدن، دوچرخه سواری یا انجام کارهایی که باعث افزایش سطح فعالیت‌های روزانه شما شوند، ‌می‌توانند نیاز شما را به انجام فعالیت‌های بدنی برطرف کنند. اگر تمایل به سوزاندن مقدار بیشتری کالری دارید، ‌لازم است شدت تمرینات خود را افزایش دهید و با انجام مقداری حرکات قدرتی، به ساختن عضلات خود کمک کنید.

 ویتامین D کافی برای حفظ سلامت سیستم ایمنی

ویتامین D به ایجاد استخوان های قوی، تنظیم سیستم ایمنی و پیشگیری از بیماری کمک می کند.

ویتامین D به حفظ میزان کلسیم خون و تنظیم کلسیم و فسفر که برای حفظ محکمی دندان ها و استخوان ها نیاز است هم کمک می کند.

افراد مبتلا به آرتروز که کورتیکواستروئیدهای خوراکی مصرف می کنند در معرض ریسک بیشتر کمبود ویتامین D قرار دارند.

محققان برای افزایش میزان ویتامین D دریافتی موارد زیر را توصیه می کنند:

- قرارگیری مستقیم در معرض نور خورشید بدون استفاده از ضدآفتاب و تنها به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به صورت یک روز درمیان.

- خوردن ۸۵ گرم ماهی در هفته که سرشار از ویتامین D باشد نظیر ماهی سالمون.

- مصرف مکمل روغن کبد ماهی که سرشار از ویتامین D است.

- مصرف مواد خوراکی غنی شده با ویتامین Dنظیر شیر، پنیر و محصولات سویا.

تاثیر ورزش در کاهش بیماری سرطان

افرادی که به فعالیت های ورزشی مشغول هستند تا ۳۰ درصد خطر بروز و ابتلا به سرطان در آن‌ها کاهش می‌یابد.

ورزش در پیشگیری از بروز سرطان و همچنین رفع خستگی برای افرد تحت درمان های شیمی درمانی یا رادیوتراپی تاثیرگذار است. بیماران مبتلا به سرطان که اقدامات درمانی در آنها به پایان رسیده و به بهبودی دست یافته‌اند از ورزش برای پیشگیری از بروز بیماری هایی نظیر دیابت و بیماری های قلبی می‌توانند بهره لازم را ببرند.

براساس مطالعات و تحقیقات انجام شده بیمارانی که شیمی درمانی می‌کنند و همزمان با آن به انجام فعالیت های ورزشی می پردازند در مقایسه با افرادی که از ورزش دوری می‌کنند کمتر دچار خستگی می‌شوند. داشتن تنوع ورزشی در برنامه ورزشی افرادی که مبتلا به بیماری سرطان و تحت درمان های پزشکی هستند موجب ایجاد انگیزه و تشویق آنان جهت ادامه این فعالیت های ورزشی می شود.

انجام فعالیت های ورزشی در بهبود کیفیت زندگی، کاهش افسردگی و انزوای فردی افراد مبتلا به سرطان که به بهبودی دست یافته‌اند بسیار موثر بوده و سبب می‌شود تا فرد در وضعیت روحی مناسب و بهتری قرار بگیرد.

انجام فعالیت های ورزشی همچنین در افراد مبتلا به سرطان پروستات موجب خون رسانی و جریان خون لازم می شود، بنابراین به این دسته از افراد توصیه می شود که از ورزش دوری نکنند.

تاثیر رژیم غذایی بر حفظ سلامت روده ها

ما با رژیم غذایی خود، علاوه بر تغذیه خودمان، میلیاردها باکتری، ویروس و قارچ های در حال زندگی در بدن مان را که میکروبیوم روده را تشکیل می دهند نیز تغذیه می کنیم.

میکروبیوم های روده وظایف متعددی نظیر تجزیه مواد خوراکی که قابل هضم در بدن نیستند را انجام می دهند.

عوامل مختلفی بر میکروبیوم روده تاثیر می گذارند که از آن جمله رژیم غذایی ما به عنوان یکی از اصلی ترین موارد تاثیرگذار بر سلامت روده شناخته می شود.

به گفته محققان، ما می توانیم با توجه به رژیم غذایی مان، در میکروبیم های روده تعادل ایجاد کرده و سلامت گوارشی خوبی داشته باشیم.

فیبر رژیمی حاصل از مواد غذایی مانند میوه ها، سبزیجات، آجیل، حبوبات و غلات سبوس دار بهترین سوخت برای باکتری های روده تلقی می شوند.

فیبر موجب ایجاد اسیدهای چرب با زنجیره کوتاه می شود روده را تغذیه کرده، عملکرد سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشیده، و به جلوگیری از التهاب کمک کرده و در نتیجه خطر ابتلا به سرطان کاهش می یابد. بنابراین، هرچقدر فیبر بیشتری مصرف کنیم، باکتری های بیشتر هضم کننده فیبر در روده مان تشکیل می شوند.